Hotel lonkt naar thuiswerker
Hotels gaan weer barre maanden tegemoet. Het hoogseizoen is voorbij en buitenlandse gasten blijven weg. Amsterdam krijgt nog maar de helft van de hotelboekingen binnen. Het ergste is nog wel dat de zakelijke markt op een laag pitje draait. Congressen zijn afgelast en vergaderen gebeurt vooral online. Met de creatie van werkplekken en kantoorruimte proberen hotels toch wat klandizie te krijgen.
Bij Van der Valk hadden ze dit ideetje toevallig al opgepikt voordat de coronacrisis uitbrak. In de vestiging in Amersfoort ging in juni heel stilletjes een flexibele kantoorruimte open, met 24 kantoren, een koffiehoek, ’belcellen’ en een gemeenschappelijke werkruimte. „We zijn zo rustig mogelijk begonnen”, zegt directeur Marlijn van der Valk. „Maar het gaat boven verwachting. Bijna de helft is verhuurd, met hele leuke huurders.”
Dat de economie weer een beetje draait, zie je aan de bomvolle parkeerplaats van het hotel. In de lobby zitten zakenlieden en kantoormensen aan tientallen tafeltjes te overleggen, laptops en kopjes koffie erbij. Marlijn heeft die natuurlijk liefst in haar kantorenafdeling. „Als iemand beneden zit en alleen een kopje koffie drinkt, daar verdien je als hotelier natuurlijk weinig aan.”
Dagvergoeding
De Toekan-keten vraagt vanouds geen dagvergoeding aan mensen die in een restaurant komen vergaderen. „Voor corona waren we al de huiskamer van Nederland. Toen was overdag de bezetting in hotels al heel flink”, zegt Freek van der Valk van het hotel in Ridderkerk en de werkgroep Van der Valk Business.
Hij ziet werkplekken als een goede aanvulling van de diensten. „Als je niet naar kantoor wil, en ook niet thuis wil werken, dan is een hotel heel prettig. Met een andere sfeer, goede faciliteiten. En er wordt voor je gezorgd. Dat is wel wat anders dan thuis een boterhammetje voor jezelf smeren, even werken, dan weer een paar boterhammen smeren.”
Ook vastgoedexperts zien deze ontwikkeling zitten. „Zo kan de hotelomzet tot wel 20% worden verhoogd”, zegt hotelexpert Dirk Bakker van vastgoedadviseur Colliers. „’s Nachts slaapplekken aanbieden en overdag werkplekken verhuren sluit perfect op elkaar aan. Het zou mij niet verbazen als dit een permanente nieuwe variant van gastvrijheid wordt.”
’Ongekende’ klap voor hotels
Wat niet echt blijkt te werken, is het verhuren van gewone hotelkamers als werkplek. Zelfs bij vijfsterrenhotels betaal je daarvoor hooguit vijftig euro per dag, voor een kamer die normaal een veelvoud kost. „Helaas merken wij dat er eigenlijk geen behoefte aan is”, zegt operationeel directeur David Dreese van hotelketen Amrath, bekend van het Scheveningse Kurhaus Hotel. „Vorige maand is er in onze hotels maar tien keer gebruik van gemaakt. We blijven het wel aanbieden, want alle kleine beetjes helpen.”
Topvrouw Karin Poel van flexibele kantorenverhuurder Regus is niet bevreesd dat zij veel klanten gaat mislopen doordat mensen in hotelkamers gaan werken. „Als klant kun je voor die prijs ook prima terecht bij een flexibele kantoorprovider. Dan krijg je een goede stoel, een goed bureau en een professionele werkomgeving. En als je naar de koffieautomaat gaat, kom je andere werkenden tegen, geen toerist met kinderen en koffers.”
Schoonmaakkosten
Ook bij Van der Valk zijn ze tot de conclusie gekomen dat je er als hotelier niet verder mee komt, mede door de schoonmaakkosten. „De hotelkamer als werkplek is een klein fenomeen, geen levensvatbaar business model”, zegt directeur Gerk van der Poll van Van der Valk Business. „Maar als je iets privé moet bespreken, kan ik het me nog wel voorstellen. Of misschien omdat je even wil vluchten voor de drukte thuis.”
Een tevreden hotelkamerklant is Bart Hermsen, die met OndernemersLift+ startende ondernemers bijstaat. Hij werkt nog wel eens op een hotelkamer van het Golden Tulip Hotel Central in Den Bosch. „Ik ben niet zo enthousiast over thuiswerken. Dan zit je maar in je eigen bubbel”, zegt hij. „Hier zit je meer in een werkmodus en in het hotel kun je ook klanten ontvangen.”
Hotel Central-directeur Karin Rademaker keek terug op een redelijke zomer. „We hebben een leuke bezetting gehad, totdat premier Rutte terugkwam van vakantie en iedereen opriep thuis te blijven.”
Bureaustoelen
De komende maanden worden een uitdaging, zegt Rademaker. „Er wordt zeker nog vergaderd, maar de internationale vergaderingen die we hadden zijn er niet meer. Bovendien heb je te maken met de coronaregels. Zalen waar vroeger vijftig man zaten, heb je nu hooguit 25 in.”
Diverse websites bieden hotelkamers aan als werkplek, zoals voordethuiswerkers.nl. Via de app Meow kan je werkplekken of dagkamers boeken in de betere hotels, waarvan enige zelfs van plan zijn om hotelkamers aan te passen. Dus: bedden eruit en bureaustoelen en kantoortafels erin. Maar zo makkelijk is dat niet, zegt Ralph van Polanen Petel van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield. „Als je het vergelijkt met grote aanbieders van flexkantoren, met hun volledig uitgeruste werkplekken en snel internet, dat gaat niet meteen in elk hotel.”
Marlijn van der Valk is voor haar eigen hotel niet heel pessimistisch. „Er staat een Toekan op het dak, dat is voor mensen toch wel heel vertrouwd.” Freek van der Valk houdt ook de moed erin. „Alle grote evenementen gaan niet meer door, maar de kleine komen wel weer op gang.’
In de nieuwe kantorenverdieping van Van der Valk Amersfoort zag je al flink wat jonge werknemers aan de slag, vertroeteld door ’community manager’ Demian van Keken. Adviseurs Tessa en Lieke werken hier een paar dagen per week. „Dit is beter dan thuis”, zegt Tessa. „We moeten ook veel overleggen en dan werkt dit beter dan via beeldbellen. Lieke: „Ik hoor ook wel van mensen dat ze eigenlijk te klein wonen om thuis te werken. Dan zit je daar met je documenten en werkmappen op de eettafel.”
Bron: Telegraaf